Algemene Leveringsvoorwaarden
HKS Mediationpraktijk
(onderdeel van ESP van Kranenburg Holding BV, hierna te noemen: ‘het bureau’)
1. Algemeen
1.1.De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden, offertes en overeenkomsten voor mediation.
1.2. Indien afspraken in de offerte afwijken van het in de Algemene Leveringsvoorwaarden gestelde, zijn de afspraken in de offerte leidend.
2. Grondslag offertes/opdrachtbevestiging
Offertes/opdrachtbevestiging van het bureau zijn gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in, dat hij naar beste weten daarbij alle essentiële informatie voor de opzet en uitvoering van het onderzoek heeft verstrekt. Het bureau zal de door hem te verrichten diensten naar beste inzicht en vermogen, en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
Deze verplichting heeft het karakter van een ‘inspanningsverplichting’, omdat het bereiken van het beoogde resultaat niet kan worden gegarandeerd.
3. Ter beschikkingstelling van informatie en werkruimte door opdrachtgever
Om de uitvoering van de opdracht goed en zoveel mogelijk volgens tijdschema te laten verlopen, verstrekt de opdrachtgever of verstrekken opdrachtgevers, tijdig alle informatie die het bureau nodig heeft.
Gespreksruimte wordt in goed onderling overleg vastgesteld en waar nodig gehuurd. De kosten hiervan worden doorbelast aan opdrachtgever(s).
4. Het betrekken van derden bij de opdrachtuitvoering
Het betrekken of inschakelen van derden bij de opdrachtuitvoering door de opdrachtgever of door het bureau geschiedt uitsluitend in onderling overleg en dient passend te zijn in het kader van de MfN regels.
5. Personeel
Het bureau zal uitsluitend gekwalificeerd en geaccrediteerd personeel inzetten bij de mediation.
6. Tarieven en kosten van de opdracht
Met betrekking tot de tarieven en de daarop gebaseerde kostenraming staat in de offerte aangegeven, of daarin zijn begrepen de secretariaatkosten, reisuren, reis- en verblijfskosten en andere opdrachtgebonden kosten. Voorzover deze kosten niet zijn inbegrepen, kunnen ze afzonderlijk worden berekend.
7. Betalingsvoorwaarden
7.1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na declaratiedatum. Na die vervaldag kan opdrachtnemer de wettelijke rente in rekening brengen, zonder dat ingebrekestelling is vereist. Indien de betaling achterwege blijft, kan het bureau met een beroep op de onzekerheidsexceptie de uitvoering van de opdracht opschorten. Is de opdrachtgever in verzuim of schiet hij op andere wijze tekort in het nakomen van een of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor zijn rekening; zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke. Indien de opdracht verstrekt door meer dan één opdrachtgever, zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen zoals in dit artikel aangegeven (ongeacht de tenaamstelling van de declaratie).
7.2. Facturatie vindt plaats vanuit E.S.P. van Kranenburg Holding BV te Nieuwe Tonge,
rekening nummer: NL76 INGB 0009514449
8. Wijzigingen van de opdracht c.q. meerwerk
De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien partijen tussentijds overeenkomen de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of te wijzigen.
Indien zo’n aanpassing leidt tot meerwerk, zal dit als een aanvullende opdracht aan de opdrachtgever worden bevestigd.
9. Duur en afsluiting van de opdracht
De duur van de opdracht kan worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de informatie die het bureau verkrijgt en de medewerking die wordt verleend. Het bureau kan dan ook niet van tevoren exact aangeven hoe lang de doorlooptijd voor het uitvoeren van de opdracht zal zijn. In financiële zin is de opdracht afgesloten, zodra de eindafrekening door de opdrachtgever is goedgekeurd. Binnen een termijn van 14 dagen na dagtekening daarvan dient de opdrachtgever het bureau hierover te berichten. Indien de opdrachtgever niet binnen deze termijn reageert, wordt de eindafrekening geacht te zijn goedgekeurd. Indien de opdrachtgever een controle wenst van een registeraccountant op de declaratie van het bureau, dan zal daaraan medewerking worden verleend. De kosten van een dergelijke controle zijn voor rekening van de opdrachtgever.
10. Tussentijdse beëindiging van de opdracht
Partijen kunnen de overeenkomst voortijdig eenzijdig beëindigen, indien een van hen van mening is dat de opdrachtuitvoering niet meer kan plaatshebben conform de bevestigde offerte en eventuele later additionele opdrachtspecificaties. Dit dient gemotiveerd en schriftelijk aan de wederpartij te worden bekendgemaakt. Het bureau mag van zijn bevoegdheid tot voortijdige beëindiging slechts gebruik maken als ten gevolge van feiten en omstandigheden die zich aan zijn invloed onttrekken of hem niet zijn toe te rekenen, voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet kan worden gevergd. Het bureau behoudt daarbij aanspraak op betaling van de declaraties voor het tot dan toe verrichtte werk. Voor zover dit extra kosten met zich meebrengt, worden deze in rekening gebracht. Ingeval een van de beide partijen in staat van faillissement geraakt, surséance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de opdracht zonder inachtneming van een opzegtermijn te beëindigen, een en ander onder voorbehoud van rechten.
11. Vertrouwelijkheid
Het bureau is verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van de opdrachtgever jegens derden. Het bureau zal in het kader van de opdracht alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen ter bescherming van de belangen van de opdrachtgever. De opdrachtgever zal zonder toestemming van het bureau aan derden geen mededeling doen over de aanpak van het bureau, zijn werkwijze en dergelijke, dan wel zijn rapportage ter beschikking stellen.
12. Aansprakelijkheid
Het bureau is aansprakelijk voor de tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht, voorzover deze het gevolg zijn van het niet in acht nemen door het bureau van zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap. Hierbij zij opgemerkt dat het niet slagen van de mediation als zodanig, nimmer grond zal kunnen zijn voor het stellen van aansprakelijkheid.
De aansprakelijkheid voor de schade veroorzaakt door de tekortkomingen wordt beperkt tot het bedrag van maximaal € 5000 (zegge: vijfduizend euro). Eventuele aansprakelijkheid van de opdrachtgever in hier bedoelde zin dient binnen één maand na beëindiging van de opdracht te zijn ingediend. Het bureau is niet aansprakelijk voor de tekortkomingen in de uitvoering van handelingen die uitgevoerd dienen te worden alsmede initiërende en signalerende activiteiten door eventuele derden.
13. Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
Januari 2019